Hej! I den här analysen visar jag dig hur Sveriges mest omtyckta e-handlare jobbar med nyhetsbrev.
Det här är ett av mina mest grundliga och gedigna analyser med mycket information, bilder och statistik. Du kommer bland annat att få veta:
- Vilka e-handlare har nyhetsbrev?
- Hur ser signup-flödet ut?
- Hur många mejl skickas, vilken dag och tid?
- Hur är flödet för att avsluta en prenumeration?
- Och mer…
Jag hoppas att du lär dig något, blir inspirerad för ditt eget projekt, och tycker att det här var intressant – det tycker jag!
👨🏻💼🔎 Detta är en del i min serie analyser av Sveriges mest omtyckta e-handlare.
Jag har delat upp denna analys i tre kapitel:
Kapitel 1: Signup-formulär
Hur startas prenumerationen?
- Utseende och ordval
- Placering på sidan
- Vyn efter signup
Kapitel 2: Mejlen
Hur ser mejlen ut och när skickas de?
- Välkomstmejl och exempel på nyhetsbrev
- Antal skickade mejl, veckodag och timme
- Segmentering och målgruppsanpassning
Kapitel 3: Avprenumeration
Hur avslutas prenumerationen?
- Flödet från mejl till hemsida
- Utseende
- Bilder steg-för-steg
Introduktion: Varför är nyhetsbrev viktigt?
Jo, för att det är ett superfint sätt att bygga lojalitet, berätta om nya produkter, och höja livstidsvärdet på sina kunder. Mejlet har en närvaro i inkorgen som finns i få andra kanaler. Det är också mycket mer kostnadseffektivt att behålla en kund än skaffa en ny – det vet ju alla som jobbar med marknadsföring.
Här är några ytterligare insikter från Postnords E-barometern 2023:
- 40% av e-handlarna säger att lojalitet finns högst upp på listan över fokusområden för att öka lönsamheten
- 78% av konsumenterna svarar att en viktig faktor vid val e-handlare är att det är ett företag/varumärke de känner till
- Gen X (44-59 år) har större krav på rabatter och lojalitetsbelöningar än andra generationsgrupper
Det finns alltså många goda skäl för företa att använda sig av nyhetsbrev.
Vilka e-handlare analyseras?
I denna analys har jag kollat på Sveriges 20 mest omtyckta e-handlare, enligt Postnords E-barometern 2023:
Slutsats
10/20 e-handlare erbjuder nyhetsbrev utan krav på medlemskap eller konton
Sammanställning
Här har jag satt ihop en tabellöversikt som visar hur e-handlarna jobbar med nyhetsbrev via mejl.
Summering av tabellen
- 10/20 e-handlare erbjuder signup på nyhetsbrev utan krav på medlemskap/konto
- 2/10 låter besökaren välja segment vid signup (Zalando, H&M)
- 7/10 visar länk till villkor och policy
- 2/20 låter kunder justera frekvensen på utskick av nyhetsbrev som inloggad (Tradera, Lyko)
- Det är stora skillnader kring val av segment/anpassade nyhetsbrev (se mer nedan)
- 20/20 e-handlare erbjuder medlemskap eller konton
- 20/20 erbjuder nyhetsbrev till medlemmar eller kontoägare
Något jag blev lite förvånad över är att endast hälften av de granskade e-handlarna har öppna signup-formulär för nyhetsbrev, men alla erbjuder det till de som blir medlemmar eller skapar ett konto.
Öppet nyhetsbrev | Kräver konto/medlemskap |
---|---|
Adlibris Apotea Bokus H&M Kicks Lyko Matsmart Sellpy Webhallen Zalando | Amazon Apoteket Boozt Cdon Elgiganten Ellos Ica Inet Netonnet Tradera |
10 | 10 |
De som kräver konto/medlemskap kanske ser nyhetsbrevet som en förmån för att få fler medlemmar/konton, med bättre möjligheter till datainsamling och kundprofilering? Eller en missed opportunity att växa sin prenumerantbas eftersom det ju redan finns ett flöde för nyhetsbrev?
KAPITEL 1: SIGNUP-FORMULÄR
Hur startas prenumerationen?
Jag tittat noga på “dörren” till prenumerationen hos de 10 e-handlare som erbjuder nyhetsbrev utan att bli medlem eller skapa konto.
Här har jag satt ihop en bild så du kan se hur alla 10 formulär ser ut:
Jag har brutit ner formulären i fyra beståndsdelar:
- Rubrik – vad kallas nyhetsbrevet?
- Value proposition – argument för varför man ska bli en prenumerant
- Platshållartext för mejladressen – utskrivet exempel på en mejladress
- Knapptext – vad skrivs på knappen som startar prenumerationen
För att du lättare ska kunna jämföra allas formulär har jag förenklat designen:
Statistik om signup-formulär
- 8 skriver “nyhetsbrev”
- 1 (Apotea) skriver “nyhetsmail” (“mail” i rubrik men “e-post” i ingress och platshållartext)
- 7 skriver “erbjudande/deals”
- 3 skriver “nyheter”
- 2 skriver “exklusivt”
- 2 skriver “rabatt”
- 9 uppmanar till handling (Ta del av, Skriv in, Prenumerera, Registrera dig, Anmäl dig, Bli medlem, Få rabatter)
- Webhallen är den enda utan någon text som motiverar till signup
- Matsmart och Sellpy är de enda e-handlarna som motiverar med en procentuell rabatt på ett köp
Se alla rubriker
- Ta del av våra bästa lästips, erbjudanden och kampanjer
- Apoteas nyhetsmail
- Prenumerera på vårt nyhetsbrev
- Prenumeration på H&M-nyhetsbrev
- KICKS nyhetsbrev
- Nyheter och erbjudanden
- 15% rabatt på ditt första köp!
- Be part of the change
- Webhallens nyhetsbrev
- Erbjudanden, släpp och trender. Direkt till inkorgen.
Se alla Value propositions (argument för varför signa upp)
- Lästips, erbjudanden och kampanjer
- Fina erbjudanden
- Boknyheter och våra bästa erbjudanden
- Exklusiva erbjudanden, de senaste modenyheterna, inspiration och stiltips.
- De senaste erbjudandena & trenderna
- Erbjudanden eller kampanjer
- 15% rabatt på första köpet och exklusiva deals
- 10% rabatt på ditt nästa köp
- Rabatter, stilinspiration och information om nyinkommet
Se allas platshållartext för mejladress
- exempel@email.com
- Din e-postadress
- Din e-postadress
- Din e-postadress
- E-post
- E-postadress
Se alla knapptexter
- Skicka
- OK
- Prenumerera!
- Ja tack, jag vill prenumerera!
- Registrera
- Fortsätt
- Signa upp nu
- Anmäl
- Skriv upp mig!
- Jag vill prenumerera
Position av signup-formulär
Vanligast är att formulär eller länk till formulär ligger i footern, alltså längst ner på sidan, och hela 9/10 har den där.
Exempel: Kicks gör som de flesta andra och har formuläret i footern, medan H&M är den enda som ger sitt nyhetsbrev en framträdande placering högst upp på sidan.
Bekräftelsevy efter signup
Efter att man skriver in sin mejladress och klickar på knappen så är det vanligast att formuläret ersätts med ett meddelande, annars så leds man till en tack-sida. Och jämfört med välkomstbreven och nyhetsbreven som innehåller många bilder och länkar så finns här en del att önska.
Generellt är det lite trist bemötande efter signup. I regel är det bara en text som visas, inga fina bilder, och ingen Call To Action – alltså inga knappar som leder till startsida, kampanjsida eller liknande.
Här är några exempel:
Tackmeddelandet efter signup
Det inte alltid de mest peppiga budskapen som visas efter lyckad signup. Texterna skulle verkligen behöva mer kärlek. Här är några exempel på tråkig och fin copy:
Många skriver “Tack”, vilket ändå är lite udda i kontexten. Personligen föredrar jag Zalandos “Välkommen” som känns trevligt och inbjudande.
H&M har en fin och peppig text som jag verkligen gillar. Men den är kanske lite för lång och tyvärr lite ihoptryckt och svårläst.
Det jag har svårast för är de mer systemiga och platt konstaterande texterna som tex Bokus: “Tack, vi har registrerat din anmälan”, eller Kicks: “Du är nu nyhetsbrevsprenumerant.” Det krävs inte mycket för att lyfta dessa och ge en mycket bättre upplevelse. Man kan bygga varumärke även i detaljerna, eller hur.
Best in class
Matsmart tycker jag gör detta bäst, med fin design, bekräftar att man kommer få “super-duper-amazing deals”, och har en Call To Action: “Fortsätt handla”.
Lämnar mest att önska
Jag har också hittat två exempel på hur man inte ska göra. Tyvärr så tycker jag att Webhallen och Sellpy har förvånansvärt dålig UX för bekräftelse av signup.
- Webhallen visar ett litet meddelande med vit text på svart bakgrund med en vit textmeny. Väldigt svår att se, och det tog mig ett tag att förstå att signupen hade lyckats.
- Sellpy visar en popover i övre hörnet som är långt ifrån formuläret där man har ögonen och uppmärksamheten. Jag klickade flera gånger och förstod inte vad som hände.
- I båda fallen är dessutom mejladressen kvar i inputfältet så användaren får ingen visuell signal där om att signupen lyckats.
KAPITEL 2: MEJLEN
Hur ser mejlen ut och när skickas de?
Antal skickade mejl
Jag prenumererade på nyhetsbrev hos de 10 e-handlarna som lät mig göra det via en vanlig signup på deras sajt. Och efter 45 dagar och totalt 124 mejl blev fördelningen:
Den som sticker ut är Matsmart med totalt 41 mejl, vilket är nästan 1 mejl om dagen. (Personligen tycker jag att det är extremt mycket, men för analysens skull lät jag det pågå. Annars är jag väldigt noga med vad som kommer till min inbox.)
Jag har inte handlat hos Matsmart en enda gång under denna period, men snacka om att de är top of mind hos mig just nu när det kommer till billig mat och snacks!
Och lite ledsen blev jag av att Zalando och Webhallen inte skickade ett enda mejl till mig under dessa 45 dagar. Jag sa ju att jag ville få mejl från er 💔
Zalando skickade ett trevligt välkomstmejl direkt efter signup, men sen inget mer. (Se mer om välkomstmejl nedan.)
Justera frekvens på utskick
Av alla 20 e-handlare så är det endast Tradera och Lyko som ger prenumeranterna valet att själva bestämma hur ofta de vill få nyhetsbrev. En ganska schysst funktion, framförallt att kunna pausa alla nyhetsbrev ett tag, så slipper man tappa prenumeranten helt.
Så här gör Lyko (inloggad på kontot):
OBS! Flera e-handlare ger möjligheten att justera eller pausa prenumerationen, men detta sker i flödet när man ska avprenumerera. (Se mer om det nedan.)
Välkomstmejl
Av 10 e-handlare är det endast 6 som skickade välkomstmejl direkt efter signup:
- Adlibris
- H&M
- Kicks
- Lyko
- Matsmart
- Zalando
Och jag tycker att det är fina mejl med fint tilltal och väldigt on-brand. Till exempel så skriver Adlibris “Hej läsare”, H&M har en cool modebild, Matsmart skriver “Hjältar förtjänar en klapp på axeln”. Mysigt!
De övriga 4 (Apotea, Bokus, Sellpy, Webhallen) skickade inte välkomstmejl, vilket är lite tråkigt tycker jag, en missed opportunity. Everything is branding, ju…
Adlibris är dessutom den enda aktören som kör med double opt-in, alltså att man måste bekräfta prenumerationen i ett mejl som skickas till mejladressen som angetts i formuläret. Ett par fördelar med double opt-in är att det kan minska mängden felaktiga mejladresser i ens databas, samt att det förhindrar att någon annan anmäler din adress på nyhetsbrev som du inte vill ha.
Exempel på nyhetsbrev
Du kanske är nyfiken på hur de faktiska nyhetsbreven ser ut? Alla ser ju väldigt olika ut, och det är vanligt att mejlen anpassas till nån aktuell händelse, tex påsk eller vår, så det är svårt att hitta exempel som visar hela bredden.
Så jag har gjort det näst bästa och tagit bilder på de tidigaste nyhetsbreven jag har fått. Och då är det så här det ser ut (svep åt sidan för att se fler):
Det är exempel från de e-handlare som erbjuder nyhetsbrev utan krav på att skapa konto eller bli medlem. Mejlen är från Adlibris, Apotea, Bokus, H&M, Kicks, Lyko, Matsmart och Sellpy. Webhallen och Zalando skickade inga mejl under 45 dagar från då jag signade upp mig för nyhetsbrev.
Segmenterade och målgruppsanpassade utskick
Att skicka relevant och anpassad kommunikation brukar ha en positiv påverkan på användarupplevelsen och försäljning, då mottagaren känner igen sig i rekommendationerna. Jag identifierar mig som man och ser gärna mode för män, och jag älskar löpning och ser hellre löparskor än padelrackets. Så jag skulle bli irriterad eller avprenumerera, eller båda, om innehållet inte alls matchade mina intressen.
(Det är vanligt att mjukvara för nyhetsbrev har inbyggd funktionalitet för att sätta ihop nyhetsbrev utifrån underliggande kunddata. Så jag antar att det görs någon personalisering antigen över tid baserat på tex vad man klickar på/köper.)
Min analys visar att endast H&M och Zalando låter kunder välja segment direkt vid signup, medan vissa har det som en del av inställningar som inloggad på kontot.
- Hälften av e-handlarna har endast 1 segment
- Amazon har 34 segment
- Zalando har 10 segment
- Cdon har 7 segment
- ICA har 6 segment
Zalando erbjuder 2 primära segment: Mode för Dam eller Herr, och även 8 delsegment för finjustering av innehållet. Detta syns direkt vid signup.
H&M erbjuder 2 primära segment: Dam och Herr, samt alternativ att få uppdateringar för barn (lite udda formulering, kanske bättre att skriva mode för barn?) H&M kräver också att man uppger postnummer, troligtvis för en geografisk segmentering och kopplingar till lokala butiker.
Amazon låter kunderna välja bland 34 olika intresseområden. (Typiskt Amazon att ha extremt mycket av allt.) Detta syns som inloggad på sitt konto.
Veckodag och tid på dagen
Jag har också räknat på vilka veckodagar och vilken tid på dygnet som är mest populär för utskick. Av de 124 mejl jag fått blev fördelningen denna:
Enligt Hubspots undersökning så får man bäst engagemang i mejl på tisdag, därefter måndag och torsdag; och de bästa tiderna är kl. 9-12, därefter kl. 12-15.
Min data visar att de e-handlarna som jag granskat i princip följer detta:
- Tisdag, måndag och torsdag = 49% av alla mejl
- Kl. 9-12 = 66% av alla mejl
KAPITEL 3: AVPRENUMERATION
Hur avslutas prenumerationen?
Avsluta prenumerationen
Ok, så vi har lärt oss hur det ser ut när man skriver upp sig på nyhetsbrev, vilket är början på relationen till e-handlarna. Och vi har sett hur relationen hanteras löpande. Men hur ser det ut när man avslutar prenumerationen, alltså slutet på relationen?
Här har jag summerat hur de 10 e-handlare som skickat mig nyhetsbrev utan krav på konto hanterar en avprenumeration. Eftersom Webhallen aldrig mejlade mig så har jag inte kunnat avsluta prenumerationen.
Statistik om avslut av prenumerationer
Av totalt 9 e-handlare:
- 1 har direkt avprenumeration med 1 klick i mejlet (Zalando)
- 5 kräver att man bekräftar sin avprenumeration efter klick i mejlet
- 3 kräver att man uppdaterar sina inställningar för kommunikation efter klick i mejlet
- 4 har inställningarna för nyhetsbrev på extern sajt
- 4 har inställningar för nyhetsbrevet integrerat på huvudsajten
- 1 visar köplänk (Matsmart) och 1 visar länkar till andra kanaler (Bokus)
- 3 erbjuder att pausa nyhetsbrev i 30 dagar innan bekräftelse
- 2 frågar om skäl till avslut (H&M, Zalando)
Avprenumerationsflöden
Nu är det dags att titta på hur det ser ut när en prenumerant ska avsluta sin prenumeration. Det jag tittat på är:
- Avprenumerationslänk i nyhetsbrevet
- Landningssidan efter klick i nyhetsbrevet
- Vyn efter avslutad prenumeration
Adlibris avprenumerationsflöde
Avprenumerationslänk nederst i ett nyhetsbrev. Ordet “Kommunikationsinställningar” (som består av hela 10 stavelser) låter lite väl formellt, men ok.
Extern sida för att “Hantera dina samtycken”. Avskalad sida med inställningar och inget mer.
Apoteas avprenumerationsflöde
Tydlig avprenumerationslänk nederst i ett nyhetsbrev.
Extern sida med endast en knapp för att bekräfta avregistreringen. Väldigt ändamålsenligt. Inget mer än det minsta nödvändiga.
Bokus avprenumerationsflöde
Tydlig avprenumerationslänk nederst i ett nyhetsbrev.
Extern sida. Möjlighet att pausa nyhetsbreven i 30 dagar, eller avregistrera sig helt. Även 3 länkar som ger några vägar framåt. Dock hade jag ersatt “Mina sidor” och “FAQ” med länkar till startsidan och sidan med bästsäljande böcker.
H&M avprenumerationsflöde
Tydlig avprenumerationslänk nederst i ett nyhetsbrev.
Landningssida på huvudsajten. Kanske lite förvirrande text för de två alternativen med knapptexten “Skicka”. Efter klick på “Skicka” frågas man om feedback, men det ges inga länkar till exempelvis startsidan eller bästsäljare. Sajtens övriga navigation finns där om man vill se sig om mer.
Här är frågorna i H&Ms enkät:
Kicks avprenumerationsflöde
Tydlig avprenumerationslänk nederst i ett nyhetsbrev.
Extern sida. Möjlighet att pausa nyhetsbreven i 30 dagar, eller avregistrera sig helt. Inga förslag på nästa steg.
Lykos avprenumerationsflöde
Avprenumerationslänk nederst i ett nyhetsbrev. Lite gömd i ett textstycke.
Landningssida på huvudsajten. Alternativ att ändra frekvens för nyhetsbrev och välja vilka typer av nyhetsbrev man vill få. Inga tydliga förslag på nästa steg, men sajtens navigation finns där så vill man så kan man klicka runt mer.
Matsmarts avprenumerationsflöde
Tydlig avprenumerationslänk nederst i ett nyhetsbrev.
Extern sida. Först måste man klicka ur prenumerationen på nyhetsbrev och spara, därefter får man möjlighet att pausa i 30 dagar, byta till veckomejl, eller avregistrera helt. Väljer man att avsluta helt så får man en bekräftelse och en länk till startsidan via knappen “Ta mig tillbaka till shoppingen”. Bra med en kommersiell länk, men jag hade ändrat texten till något i stil med “Se dagens bästa deals” för att locka mer.
Sellpys avprenumerationsflöde
Tydlig avprenumerationslänk nederst i ett nyhetsbrev. På engelska av något skäl.
Landningssida på huvudsajten. En tydlig knapp med ett tydligt mål. Därefter inga tydliga vägar framåt annat än länk att signa upp sig på nyhetsbrevet igen – vet inte hur många som gör det direkt efter att man avprenumererat. Hade varit bättre med en länk till en kampanjsida. Annars så finns sajtens vanliga navigation där så man kan klicka vidare om man vill.
Zalandos avprenumerationsflöde
Tydlig avprenumerationslänk nederst i ett nyhetsbrev.
Landningssida på huvudsajten. Här finns en liten rubrik som bekräftar att man avslutat sin prenumeration, kanske lite svår att se. Zalando är den enda e-handlaren i listan som avprenumererar med 1 klick i mejlet så det krävs inget mer av prenumeranten. Direkt visas också en öppen enkät som frågar om feedback. Jag hade gärna sett en länk till en kampanjsida eller topplista, men annars så finns sajtens vanliga navigation där så man kan klicka vidare om man vill.
Generellt om avprenumeration på nyhetsbrev
Ett mönster jag sett är att avprenumerationen och inställningar för nyhetsbrev ligger utanför huvudsajten. Alltså att det är en separat domän utan den vanliga menyn och informationen. 5 av 9 e-handlare använder externa sidor för nyhetsbrev: Adlibris, Apotea, Bokus, Kicks, Matsmart.
De här externa sidorna gör att nyhetsbrev lite grann lever sitt eget liv och att det mestadels handlar om att användare ska uppdatera inställningar i ett system. Den kommersiella nedsidan är att besökare på dessa systemsidor inte får ta del av allt arbete som görs med huvudsajten. Till exempel exponeras de inte för kampanjer eller annat säljdrivande.
Nedan är exempel på detta från Adlibris. Till vänster den externa sidan med inställningar för nyhetsbrev; till vänster startsidan. Så olika. Behöver det vara så?
De 4 som integrerar inställningarna i sin huvudsajt är H&M, Lyko, Sellpy och Zalando. Men även här saknas det tydliga Call To Actions efter avslut med länkar till startsidan, kampanjsidor, eller sina andra kanaler som sociala medier.
Tyvärr en missed opportunity att skapa mervärden för kund och e-handlare.
Oavsett utförande så hade jag gärna sett att alla sidor bidrar till den större kundupplevelsen och lägger in länkar till sidor där man kan påbörja en köpresa, eller hålla kontakten via sociala medier och annat. Så att det inte blir dead ends i upplevelsen.
Två exempel utifrån på avprenumeration
Jag är ju rätt nördig och älskar att hålla koll på hur företag jobbar med olika grejer. (Därför gör jag alla dessa analyser av Sveriges mest omtyckta e-handlare.) Ofta brukar jag spara bra och dåliga exempel, och här har jag ett par att visa.
✅ Lego till vänster har utmärkt copy som känns väldigt on-brand och lekfull. Samt tydliga länkar att behålla kontakten i andra kanaler.
❌ Exemplet till höger är från en SaaS-tjänst, och som du kan se av skärmdumpen är den inte ens anpassad för mobilen då texten är helt oläslig. Den lilla blå grejen i övre hörnet är en knapp som säger “Resubscribe” vilket är det sista man gör i detta läge.
Tack och slut 🙏
Jag vill tacka dig som tagit dig tiden att läsa hela denna långa analys och kommit ner hit. Jag hoppas att du lärt dig något nytt idag, fått lite inspiration till ditt eget projekt, eller kanske bara tyckte att det var lite najs. Här kan du se fler liknande analyser.
Du får gärna dela allt detta men skriv då att källan är www.zarko.se. Det har tagit mig många timmar att skapa detta. Tack 🫶
Har du feedback på denna analys, vill veta mer, eller ta in mig för att hjälpa ditt företag att växa kan du mejla mig på hej@zarko.se.
Om dessa analyser
Jag som gjort dessa analyser heter Zarko och jobbar som frilansande konsult inom digital optimering och affärsutveckling. Jag är extremt nyfiken och har därför tittat på de 20 mest omtyckta e-handlarna för att se hur de valt att jobba med olika delar av din e-handel.
👨🏻💻 Anlita mig
Jag hjälper företag att lyckas med sin e-handel och sina digitala kanaler. Anlita mig för en granskning av din e-handel, för att hjälpa ditt team att prestera bättre med datadrivna arbetssätt, eller för en inspirerande föreläsning
→ Kontakta mig på hej@zarko.se