Topp 20 e-handlare – Del 3: Merförsäljning och relaterade produkter på produktsidor

Hej! I den här analysen visar jag dig hur Sveriges mest omtyckta e-handlare jobbar med merförsäljning och relaterade produkter på sina produktsidor.

👨🏻‍💼🔎 Detta är en del i min serie analyser där jag granskar Sveriges 20 mest omtyckta e-handlare.

Du har säkert sett dessa funktioner när du handlat på nätet. Du kanske kollade på en snygg skjorta och ser en lista med liknande skjortor, eller rekommendade tillbehör som byxor och skor. Det kan också vara att du spanade in en bok och ser att du kan lägga hela trilogin i varukorgen med 1 klick.

Exempel på merförsäljning

Den här typen av funktioner är ett fint sätt att hjälpa kunder att utforska utbudet, och kan även hjälpa till att öka snittordervärdet. Nu har jag tittat på hur de 20 mest omtyckta e-handlarna jobbar med detta, och sammanställt det hela och tagit en hel del bilder.

  • Vilka funktioner används?
  • Vem använder vilka funktioner?
  • Hur många produkter visas?
  • Statistik och benchmarks
  • Många bilder och exempel på hur det ser ut

Tips 1: Då denna analys innehåller många bilder så är det bäst att läsa detta på en större skärm, exempelvis en dator. Jag har försökt att optimera för mobilen också, men trots alla mina försök blir det inte lika bra som på en större skärm.

Tips 2: Du får gärna dela allt detta men skriv då att källan är www.zarko.se. Det har tagit mig många timmar att skapa detta. Tack 🫶

Granskade e-handlare: Konsumenternas topp 20 favoriter

I den här analysen har jag kollat på de 20 mest omtyckta e-handlarna enligt Postnords rapport E-barometern 2023. Det här är företag som uppenbarligen gör något rätt, och därför tycker jag att de förtjänar en nogrann granskning.

Slutsats

19/20 e-handlare jobbar med merförsäljning på produktsidor, med stor variation

I min analys har jag tittat på ett antal produktsidor hos respektive e-handlare, och räknat på vilka funktioner de använder. Nedan är min sammanställning som visar att det finns en stor variation i vilka funktioner som brukas.

Summering

Här är en summering av min tabell ovan:

  • 12 visar relaterade produkter
  • 12 visar bundles/färdiga paket
  • 11 visar vad andra köpte/tittade på
  • 9 visar tips och rekommendationer
  • 6 visar mer från produktkategorin
  • 5 visar mer från varumärket
  • 7 visar tidigare besökta produkter

Vem använder vilka funktioner?

Jag har räknat ihop funktionerna som används av respektive e-handlare, och då finns det två tydliga företag på varsin sida av skalan.

Amazon tar förstaplatsen och får full pott med 7 poäng, och sticker ut som e-handlaren som har flest funktioner för rekommendationer och mersälj på produktsidorna.

ICA sticker ut på ett negativt sätt, som den enda aktören som har inga funktioner för mersälj eller rekommendationer på produktsidorna.

Exempel på hur produktsidorna skiljer sig åt mellan en enda produkt hos ICA, till lagom merförsäljning hos Netonnet, och det extrema utbudet hos Amazon. Klicka på bilden för en större version.

Exempel: Netonnet har dessa listor

  • Passande tillbehör
  • Andra som kollat på den här, tittade även på
  • Kunder som besökt denna produkt tittade även på
  • Populära produkter

Exempel: Amazon har dessa listor

  • Flera annonser för tidigare besökt produkt
  • Köps ofta tillsammans
  • Produkter relaterade till denna artikel
  • Kunder som tittade på denna artikel tittade även på
  • Tabelljämförelse med liknande artiklar
  • Från tillverkaren
  • Produkter relaterade till denna artikel
  • Vad köper kunder efter att ha tittat på den här artikeln?
  • Bästsäljare inom Elektronik
  • Inspirerade av din webbhistorik

Amazons produktsidor är generellt sett väldigt långa och innehåller extremt mycket information om själva produkten såväl som relaterade produkter.

Exempel med många relaterade produkter i listorna

Jag har också upptäckt att det finns stora skillnader i antalet produkter som visas i de olika modulerna för mersälj och rekommendationer. Vanligast är att visa en handfull produkter, men några e-handlare sticker ut.

Amazon har flera olika sliders med flera sidor i varje slider, och totalt blir det extremt många relaterade produkter som exponeras. Bara de fyra listorna nedan visar 77 + 35 + 36 + 54 = 202 relaterade produkter! (Jag vet inte om detta hjälper besökare eller överväldigar dem, men det skapar nog en känsla av “Amazon har allt”.)

Amazon.

Boozt går all in på “Relaterade artiklar”, och visar i snitt 30 produkter som default, och ännu fler kan klickas fram med knappen “Se fler produkter.” I exemplet nedan så har jag klickat fram 63 skjortor, och det går att komma upp i 90. Listan med “Besökta produkter visar de fyra senaste och det finns en länk till “Visa alla”.

Boozt.

Adlibris visar några olika sliders som relaterar till den aktuella produkten, och i exemplet nedan är det 30 relaterade böcker som syns som default. Varje slider kan fälla ut en rad till så snabbt är man uppe i 60 relaterade produkter.

Adlibris.

Vilka är de mest förekommande funktionerna?

Jag har även räknat på vilka funktioner som används av flest e-handlare.

Vanligast är att visa relaterade produkter och bundles/färdiga paket, därefter vad andra tittat på eller köpt.

Minst använda funktionen är produkter från varumärket, vilket används av endast Adlibris, Amazon, Bokus, Cdon och Zalando.

Bundles och färdiga paket

Något som framkommer i min analys är att färdiga paket med produkter som hör ihop är en funktion som används av många e-handlare. Det kan ju ses som både en service till kunden och ett tillfälle att öka ordervärdet.

Här har jag valt ut tre exempel som visar hur Apoteket, Bokus och Kicks jobbar med paketförsäljning.

Apoteket

Apoteket gör en klockren kombo med (dyr) termometer och (billig) Alvedon. Paketet höjer ordervärdet från 599 kr för grundprodukten till 631 kr för paketet. Det är en ökning med 32 kr (+5%). Ingen rabatt för paketet ges.

Bokus

Bokus har satt ihop boken från ett par Youtubers (Yumi och Tomu) med en bok av några andra Youtubers (Ijustwanttobecool). Finns säkert en överlappning hos målgruppen. Paketet höjer ordervärdet från 159 kr för grundprodukten, till 308 kr för paketet. Det är en ökning med 149 kr (+94%). Priset för den andra boken är inte utskriven, utan endast priset för båda böckerna, så lite huvudräkning krävs för att räkna ut vad den andra boken kostar. Ingen rabatt för paketet ges.

Kicks

Kicks kombinerar mascaran med en ögonfransböjare (direkt koppling) och även en uppfräschande spray (indirekt koppling). Paketet höjer ordervärdet från 169 kr för grundprodukten till 1089 kr för allt. Det är en ökning med 920 kr (+544%). Ingen rabatt för paketet ges. Finns möjlighet att bocka ur/välja bort produkter ur paketet.

Några reflektioner

Under arbetet med denna analys har jag ofta tänkt på vilka stora tekniska krav som “relaterade produkter” ställer på metadata, kategorisering och upptaggning av alla produkter i en databas. Det måste finnas ett enormt underliggande nätverk av samband för att produktförslagen ska kännas meningsfulla.

Speciellt klurigt blir det i funktioner för kompletterande produkter, som batterier till en batteridriven produkt, eller solglasögon till en sommarklänning. Antar att detta till viss del kan lösas av historisk data som kunderna själva skapar med sina klick och köp. Finns säkert en smidig lösning med maskininlärning eller AI 🤖.

Förutom den rent tekniska implementationen behövs det nog också samtal om vad människor tycker är hjälpsamt och meningsfullt. Hur drar man gränserna för vad som är relaterat? Vill man exempelvis på produktsidan för vegansk korv visa animaliska produkter som nötfärs?

Och hur gör man ens kvalitetskontroll då innehållet genereras automatiskt i stor skala och fel kan bli svåra att upptäcka?

Personligen, som en konsument uppskattar jag när e-handlare hjälper mig att utforska och hitta rätt i deras utbud av produkter, och oftast förväntar jag mig relaterade produkter och rekommendationer. Så pass att jag ofta först klickar in på en produktsida och letar vidare via de olika listorna på relaterade produkter. För mig har detta beteende ibland ersatt navigering via menyer eller internsöket. Det blir så bra när det görs rätt.

Tack och slut 🙏

Jag vill tacka dig som tagit dig tiden att läsa hela denna långa analys och kommit ner hit. Jag hoppas att du lärt dig något nytt idag, fått lite inspiration till ditt eget projekt, eller kanske bara tyckte att det var lite najs. Här kan du se fler liknande analyser.

Du får gärna dela allt detta men skriv då att källan är www.zarko.se. Det har tagit mig många timmar att skapa detta. Tack 🫶

Har du feedback på denna analys, vill veta mer, eller ta in mig för att hjälpa ditt företag att växa kan du mejla mig på hej@zarko.se.


Om dessa analyser

Jag som gjort dessa analyser heter Zarko och jobbar som frilansande konsult inom digital optimering och affärsutveckling. Jag är extremt nyfiken och har därför tittat på de 20 mest omtyckta e-handlarna för att se hur de valt att jobba med olika delar av din e-handel.