Granskning av topp 20 e-handlare 2023

Hej, vad kul att du hamnat här idag. Nu kanske du undrar vad detta är för analyser du ska få ta del av, och vem det är som har gjort allt detta arbete?

Zarko Lindkvist

👋🏻 Jag heter Zarko och är en frilansande konsult inom digital optimering och affärsutveckling. Mer om mig.

Granskningen och analyserna har jag gjort helt på egen hand. Helt enkelt för att jag är så otroligt nyfiken. Det är alltså ingen avdelning eller team som jobbat med detta. Därför är jag extra glad att kunna dela frukten av mitt arbete med dig. Hoppas du tycker att de är givande och inspirerande – det tycker jag!

⬇️ Scrolla ner på sidan för att se varför och hur jag gjort analyserna.

🚀 Vill du att jag ska hjälpa dig utveckla din e-handel? Mejla mig på hej@zarko.se

Vad är det som analyseras?

Jag har valt att titta på olika delar av sajterna som jag tycker kan ha stor påverkan på användarupplevelsen och köpresan. Jag har gjort analyserna under mars och april 2024, och publicerar resultaten löpanden. Följ mig på LinkedIn för att få reda på när nya analyser publiceras.

Klicka på respektive del för att läsa mer.

Del 1: Produktomdömen

Se hela analysen

Del 2: Favoritmarkering av produkter

Se hela analysen

Del 3: Merförsäljning och relaterade produkter på produktsidor

Se hela analysen

Del 4: Nyhetsbrev

Se hela analysen

Del 5: Konto, klubb, medlemskap

Kommer snart

Del 6: Pris, Köpknapp, Gå till kassan

Kommer snart

Del 7: Produktkort på listsidor

Kommer snart

Del 8: Internt sajtsök

Kommer snart

Granskade e-handlare: Konsumenternas topp 20 favoriter

I den här analysen har jag kollat på de 20 mest omtyckta e-handlarna enligt Postnords rapport E-barometern 2023. Det här är företag som uppenbarligen gör något rätt, och därför tycker jag att de förtjänar en nogrann granskning.

Varför dessa analyser?

Jag är extremt nyfiken som person, och eftersom jag jobbat mycket med e-handel och digital optimering tycker jag att det är superintressant att se hur olika företag väljer att jobba med olika aspekter av sin e-handel. Bakom en användarupplevelse finns oftast ett stort hav av beslut och möjligheter och omständigheter att förhålla sig till, och då är intressant att se hur företag navigerar bland alla val.

Om du driver en e-handel eller team så kanske du hittar inspiration i mina analyser, och om det hjälper dig så blir jag också glad.

Det övergripande syftet med mina analyser är helt enkelt att visa hur de mest omtyckta e-handlarna valt att bygga sin sajt och olika funktioner. Jag har jämfört och räknat på det, och sammanställt en mängd statistik och tagit många skärmdumpar så du får se precis hur det ser ut.

Tillvägagångssätt för analysen

Jag har strävat efter att hålla min analys enkel och rak på sak, för att kunna göra på samma sätt hos alla olika aktörer. Analyserna har jag gjort under mars och april 2024. I all sin enkelhet gjorde jag så här:

  • Gick in på respektive sajts startsida.
  • Klickade på de mest framträdande produkterna och kategorierna.
  • Jag besökte exempelvis aktuella kampanjer, topplistor eller nyheter.
  • Detta för att potentiellt skapa en besöksprofil och trigga personalisering på sajten.
  • Därefter har jag tagit en skärmdump på antigen delar av eller hela sidan.

Värt att påpeka är att det kan finnas skillnader i exempelvis hur e-handlare jobbar med funktioner och design mellan olika produktsidor och produktkategorier. Det kan också ha gjorts ändringar mellan de olika tidpunkterna för mina besök, eller körts experiment och AB-tester. Oftast är en sajt ett pågående arbete, så dessa bilder visar nuläget idag, och sajterna kommer säkert att se annorlunda ut längre fram.