Topp 20 e-handlare – Del 2: Favoritmarkering av produkter

Hej! I denna analys visar jag dig hur e-handlare jobbar med funktioner för att favoritmarkera och spara intressanta produkter under köpresan.

👨🏻‍💼🔎 Detta är en del i min serie analyser av Sveriges mest omtyckta e-handlare.

Funktioner för att favoritmarkera och spara produkter som man fastnat för bidrar till enklare och smidigare köp. Det ger köpsugna personer möjligheten att fritt utforska ett stort produktutbud och enkelt återkomma till allt man gillar. Personligen älskar jag att kunna spara favoritprodukter, men så är jag också en analytisk person som gör mycket research inför varje köp.

Nyligen läste jag i Postnords rapport E-barometern 2023 att “för yngre [konsumenter] kan man säga att varukorgen fungerar som ett verktyg eller en minneslista, troligtvis för att de spenderar mer tid online. 13% av Gen Z använder varukorgen som en minneslista.” (Gen Z är personer födda mellan 1995 och 2012.)

Och då tänkte jag att det är ju inte helt optimalt att spara saker i en varukorg när det finns fina funktioner för att spara favoriter. Men det kanske inte alla e-handlare har? Så hur många har favoritmarkering och spara-listor?

Efter många timmars arbete kan jag nu presentera svaret på dessa frågor.

  • Vilka e-handlare erbjuder favoritmarkering?
  • Hur ser det ut?
  • Krävs det konton eller inloggning?
  • Många bilder och exempel på precis hur det ser ut.

Tips 1: Då denna analys innehåller många bilder så är det bäst att läsa detta på en större skärm, exempelvis en dator. Jag har försökt att optimera för mobilen också, men trots alla mina försök blir det inte lika bra som på en större skärm.

Tips 2: Du får gärna dela allt detta men skriv då att källan är www.zarko.se. Det har tagit mig många timmar att skapa detta. Tack 🫶

Exempel på favoritmarkering på produktkort

Det jag sett är att de flesta e-handlarna använder en hjärt-ikon som interaktionselement för favoritmarkeringen. En tydlig symbol som är lätt att förstå. Check.

Slutsats

18 av 20 e-handlare erbjuder möjlighet att favoritmarkera produkter

Min genomgång visar att det egentligen finns 3 olika grupper inom. Endast 2/20 e-handlare erbjuder inte favoritmarkering alls, men av de 18 som gör det är det en majoritet som kräver att man har/skapar konto för att kunna använda funktionen.

Scrolla ner för att läsa om fördelar och nackdelar med tvingande konton.

✕ Har inte favoritmarkering✓ Har, men kräver inloggning✓✓ Har, kräver inte inloggning
Apotea
Inet
Amazon
Zalando
Tradera
Adlibris
Apoteket
Cdon
Webhallen
Bokus
Matsmart
Netonnet
Ica
Kicks
Elgiganten
H&M
Boozt
Sellpy
Lyko
Ellos
2135

Granskade e-handlare: Konsumenternas topp 20 favoriter

I den här analysen har jag kollat på de 20 mest omtyckta e-handlarna enligt Postnords rapport E-barometern 2023. Det här är företag som uppenbarligen gör något rätt, och därför tycker jag att de förtjänar en nogrann granskning.

Favoritmarkeringens utseende

Här har jag satt ihop en översikt som visar vilka interaktionselement som används för att visa på funktionern “favoritmarkera” eller “spara till lista”. Det är vanligast att ikonen för favoritmarkering är ett hjärta, och att en motsvarande ikon för att komma åt favoriterna finns i toppmenyn,

Summering av utseende

  • 17 har en hjärt-ikon
  • 10 har ikon och text
  • 7 har endast en ikon
  • 1 har endast text
  • 7 använder order “spara”
  • 5 använder order “favorit”
  • 1 använder ordet “önskelista”
  • 1 använder ordet “inköpslista”

Favoritmarkering med det lilla extra

Under mitt arbete med att skapa den här analysen fick jag se många olika sätt att arbeta med favoritmarkeringar. Det vanligaste är att visa en hjärtikon för att markera en favorit, och en sida som listar favoritmarkeringarna. Men vissa e-handlare tycker jag gjorde det lilla extra.

Sellpy visar antalet favoritmarkeringar, kanske för att visa att sajten är levande och skapa ha-begär med ett litet hot om att någon annan kanske köper för dig.

H&M låter besökare skapa enkla Sparade listor utan att skapa konto, medan Styleboards med mer funktionalitet kräver ett konto. En liten morot kanske?

Boozt går all in med 3 olika sätt att ha koll på sina favoriter: en enkel lista med besökta produkter, en med favoriter, och en önskelista som man kan dela med andra. Allt utan krav på inloggning.

Give some, take some…

Statistiken som jag tagit fram visar att 18/20 e-handlare erbjuder favoritmarkering. Jag tolkar detta som att funktionen är så kallad best practice, och är kanske också något som förväntas av konsumenterna.

Samtidigt som 13/18 av e-handlarna kräver inloggning för att kunna spara favoriter eller skapa minneslistor, visar Postnords E-barometer 2023 att konsumenter verkligen inte gillar att behöva skapa konton för att kunna handla. Så vad kan denna skillnad bero på?

Fördel e-handlare

Det jag direkt tänker på är att en stor fördel med inlogggade kunder är att e-handlare får värdefull förstapartsdata om sina kunder. Man behöver inte förlita sig på oförlitliga cookies, och kan skapa en profil som har hög kvalitet på datan och som man äger själv. Något jag skulle rekommendera är att använda denna data till personalisering, riktade erbjudanden och marknadsföring.

Fördel konsumenter

Jag som använder favoritlistor tycker att den största fördelen är att mina listor synkas på alla enheter och appar, samt att listorna är permanenta – alltså inte töms när cookie-tiden går ut. Jag blir ledsen när jag inte hittar tillbaka till den där perfekta tröjan eller prylen. Och då är det värt för mig att skapa ett konto, speciellt om det är en e-handlare som jag använder ofta.

Besöker jag nya e-handlare så tycker jag inte om att behöva skapa konton. Jag ser det som att jag inte blivit övertygad om att denna relation är värd att investera i, och vill bara köpa utan trassel.

En fin mellanväg

Jag tänker att på kort sikt är det enklast för konsumenter att inte behöva skapa konton för att favoritmarkera, men i det långa loppet så kommer permanenta listor ge en bättre användarupplevelse vilket gynnar försäljning. Hur skulle du själv göra?

Ellos tycker jag tar en fin mellanväg, som inte kräver inloggning men tydligt förklarar värdet av att skapa ett konto (med tryck på vår förlusträdsla):

Dina favoriter riskerar att försvinna!
Logga in för att spara dina favoriter på ditt konto. Detta ser samtidigt till att din lista är uppdaterad oavsett vilken enhet du använder.

Lite om datakvalitet

Att samla saker i varukorgen inför själva köpet är ett beteende som funnits länge i den fysiska vardagen. Att göra det i en e-handel är därför ganska naturligt. Det är också något som jag läste i Postnords E-barometer:”40% av e-handelskonsumenterna lämnar någon gång sin varukorg utan att fullfölja köpet. Yngre konsumenter överger en varukorg upp till 15 gånger på en månad.“.

Jag tycker att det är stor skillnad på “lägga i varukorg för att köpa” och “lägga i varukorg för att spara till senare”. Och eftersom jag jobbar mycket med analyser av besöksbeteende skulle jag vilja kunna separera ut dessa två så långt det går, för att kunna ta fram bättre insikter och hitta lämpliga förbättringar. I det syftet kan funktioner för att spara favoriter göra datakvaliteten bättre, och kanske minska “bruset” i statistiken.

Bildgalleri: Produktsidor med favoritmarkering

För dig som är intresserad av att se precis hur det ser ut med favoritmarkering på produktisidorna har jag här laddat upp bilder som visar just detta. Jag har inte gjort någon markering på bilderna utan du kan själv titta efter hur det ser ut.

Nedan finns bilder på produktsidor från alla e-handlare som erbjuder favoritmarkering eller spara-funktioner. Klicka på bilderna för att se en större version.

Tack och slut 🙏

Jag vill tacka dig som tagit dig tiden att läsa hela denna långa analys och kommit ner hit. Jag hoppas att du lärt dig något nytt idag, fått lite inspiration till ditt eget projekt, eller kanske bara tyckte att det var lite najs. Här kan du se fler liknande analyser.

Du får gärna dela allt detta men skriv då att källan är www.zarko.se. Det har tagit mig många timmar att skapa detta. Tack 🫶

Har du feedback på denna analys, vill veta mer, eller ta in mig för att hjälpa ditt företag att växa kan du mejla mig på hej@zarko.se.


Om dessa analyser

Jag som gjort dessa analyser heter Zarko och jobbar som frilansande konsult inom digital optimering och affärsutveckling. Jag är extremt nyfiken och har därför tittat på de 20 mest omtyckta e-handlarna för att se hur de valt att jobba med olika delar av din e-handel.