Hej! I den här analysen visar jag dig hur Sveriges mest omtyckta e-handlare jobbar med produktomdömen och recensioner.
👨🏻💼🔎 Detta är en del i min serie analyser av Sveriges mest omtyckta e-handlare.
Jag läste i Postnords rapport E-barometern 2023 att 65% av konsumenterna tycker att just produktomdömen är en viktig faktor vid val av e-handlare. Och nyfiken som jag är så kände jag direkt att detta är något som jag måste titta mer nogrannt på.
Efter många timmars arbete med att sammanställa statistik och ta skärmdumpar på allt är jag glad att nu kunna dela insikterna och resultatet med dig.
- Vilka e-handlare använder produktomdömen?
- Hur ser produktbetygen ut?
- Hur ser produktrecensionerna ut?
- Vilka funktioner finns?
- Många bilder och exempel på hur det ser ut
Tips 1: Då denna analys innehåller många bilder så är det bäst att läsa detta på en större skärm, exempelvis en dator. Jag har försökt att optimera för mobilen också, men trots alla mina försök blir det inte lika bra som på en större skärm.
Tips 2: Du får gärna dela allt detta men skriv då att källan är www.zarko.se. Det har tagit mig många timmar att skapa detta. Tack 🫶
Exempel på produktbetyg på produktsidor
Du har säkert sett produktbetyg när du handlat online. För tydlighetens skull är här några exempel från de e-handlarna som jag granskat i denna analys. Oftast är de i formatet 5 stjärnor, placerade under produktnamnet.
Granskade e-handlare: Konsumenternas topp 20 favoriter
I den här analysen har jag kollat på de 20 mest omtyckta e-handlarna enligt Postnords rapport E-barometern 2023. Det här är företag som uppenbarligen gör något rätt, och därför tycker jag att de förtjänar en nogrann granskning.
Slutsats
14/20 har produktomdömen
Min sammanställning visar att endast 14 av 20 granskade e-handlare har produktbetyg och omdömen. Det tycker jag är intressant då konsumenter tycker att det är viktig faktor vid val av e-handlare. Det verkar ju gå bra för alla på listan ändå, men kanske är detta en så kallad “missed opportunity” som kan ge lite mer klirr i kassan.
✓ Har omdömen om produkter | ✕ Har inte omdömen om produkter |
---|---|
Adlibris Amazon Apotea Apoteket Bokus Cdon Elgiganten Ellos HM Inet Kicks Lyko Netonnet Webhallen | Boozt Ica Matsmart Sellpy Tradera* Zalando |
14 | 6 |
* Tradera har endast omdömen om enskilda säljare, och räknas därför som att de inte har produktomdömen. Se bild på Traderas omdöme längre ner.
Uppdatering 18 mars: Efter publiceringen blev jag meddelad av Apotea att de visar produktbetyg på en del av sitt sortiment, vilket jag inte hade hittat i min granskning. Min analys är nu uppdaterad med att Apotea har omdömen om produkter.
Sammanställning
Här har jag satt ihop en tabellöversikt och jämförelse som direkt visar att det jobbas rätt så olika med produktomdömen. Det som jag tycker är intressant är att Amazon, Cdon, Elgiganten, Lyko, och Webhallen har flest funktioner kopplat till betyg, omdömen och recensioner.
Produktbetygens utseende
I min sammanställning nedan ser du att de flesta produktbetygen på produktsidorna är ganska lika i utseendet: 5 stjärnor. Antar att det är en fördel i att följa en slags standard kring utformningen som besökare direkt förstår.
Men det finns några skillnader också. Kicks är till exempel den enda som inte har stjärnor utan stiliserade smileys, och Tradera har endast en stjärna.
Summering
Ok, låt mig sätta lite siffror på det hela:
- 14/20 har produktomdömen (70%)
Av dessa 14
- 11 placering under produktnamn
- 1 placering ovanför produktnamn (Ellos)
- 1 placering under leveransinformation (H&M)
- 1 placering under innehållsförteckning (Apotea)
- 13 har format 5 stjärnor
- 1 har format 5 smileys (Kicks)
- 13 visar antal betyg direkt
- 5 visar snittbetyg direkt
- 13 visar omdömen med text
- 4 visar omdömen med bilder
- 8 erbjuder filtrering av omdömen
- 9 visar verifierade köpare
Produktrecensioner
Produktrecensioner är det skrivna omdömet om produkten, där kunder delar med sig av sina tankar och upplevelser. De flesta granskade e-handlarna har gjort så att man kan klicka på betyget (5 stjärnor) och då öppnas en sidolist eller så scrollas men ner till de skrivna recensionerna. Smidigt att kunna klicka på det man vill veta mer om.
Produktrecensioner med det lilla extra
Jag har lagt märke till att några e-handlare erbjuder flera funktioner kopplat till recensionerna. Det är till exempel möjligheten att filtrera, kommentera och rösta upp/ner på och omdömen. Riktigt fint tycker jag, då det blir enklare att vaska fram recensioner som kan vara mer relevanta för den enskilda kunden.
Jag tycker mig också ana en koppling mellan funktionerna för omdömen och företagens övergripande affär. Så här tänker jag:
Kicks som säljer skönhetsprodukter har flera filter kopplat till exempelvis hudtyp och hårskick så att kunderna leds till rätt val för deras unika kroppar.
Lyko som satsar på UGC (User Generated Content) och att aktivera sina kunder med Club Lyko och Lyko Social, tar det också ut i produktomdömen genom att låta kunderna ladda upp bilder, kommentera och rösta på omdömen. Så här säger Lykos grundare om hur de kan bygga vidare på denna data:
Det gäller att ha ordning och reda pa grunddata, skapa mer data och unika datapunkter, i vårt fall att våra kunder är inne och tar bilder, skriver om produkter och kopplar ihop dem med andra produkter. När vi har det pá plats kan vi vara innovativa, haka pa nya trender och lyfta kundupplevelsen till en ny nivå.
Rickard Lyko, VD och grundare Lyko, på D-Congress 2023
H&M som jobbar med försäljning av kläder och nog drabbas av stora kostnader kopplat till returer, låter kunderna sätta betyg på upplevda storlekar, i hoppet att detta hjälper kunder välja rätt storlek.
Traderas omdöme om säljare
Tradera gör lite annorlunda jämfört med de andra e-handlarna på topplistan. Här är det säljaren och inte produkten som betygsätts. Antar att det är logiskt då Tradera är en marknadsplats för (unika) begagnade produkter, och förtroendet till enskilda säljare spelar en större roll. Och omdömen om säljaren är utförliga, vilket är väldigt fint och hjälpsamt.
Omdöme om företaget
I den här analysen har jag ju tittat på omdömen kopplat till produkter, men har också sett att några få e-handlare visar även omdömen om själva företaget. Det är dessa 4:
- Apotea – Prisjakt och Pricerunner i footer.
- Apoteketet, Boozt, Ellos – Trustpilot i footer
Ellos fick feedback om feedback 🤷🏻
En kul liten bonus med att göra den här typen av analyser är att jag ibland får se mänskligt beteende i den vilda naturen, mitt bland alla designbeslut och teknikval. Som i detta lite roliga exempel hos Ellos.
Bildgalleri: Alla produktbetyg och omdömen
För dig som är intresserad av att se precis hur det ser ut med betyg och omdömen hos de olika e-handlarna har jag här laddat upp bilder som visar just detta. Jag har inte gjort någon markering på bilderna utan du kan själv titta efter hur det ser ut.
- Till vänster ser du hur betyget ser ut på en produktsida.
- Till höger är bild på hur de skrivna recensionerna ser ut.
Klicka på bilderna för större version.
Tack och slut 🙏
Jag vill tacka dig som tagit dig tiden att läsa hela denna långa analys och kommit ner hit. Jag hoppas att du lärt dig något nytt idag, fått lite inspiration till ditt eget projekt, eller kanske bara tyckte att det var lite najs. Här kan du se fler liknande analyser.
Du får gärna dela allt detta men skriv då att källan är www.zarko.se. Det har tagit mig många timmar att skapa detta. Tack 🫶
Har du feedback på denna analys, vill veta mer, eller ta in mig för att hjälpa ditt företag att växa kan du mejla mig på hej@zarko.se.
Om dessa analyser
Jag som gjort dessa analyser heter Zarko och jobbar som frilansande konsult inom digital optimering och affärsutveckling. Jag är extremt nyfiken och har därför tittat på de 20 mest omtyckta e-handlarna för att se hur de valt att jobba med olika delar av din e-handel.
👨🏻💻 Anlita mig
Jag hjälper företag att lyckas med sin e-handel och sina digitala kanaler. Anlita mig för en granskning av din e-handel, för att hjälpa ditt team att prestera bättre med datadrivna arbetssätt, eller för en inspirerande föreläsning
→ Kontakta mig på hej@zarko.se